جمعه, 31 فروردین 1403
نصر نیروی یزد - مشروح خبر :: تغییرات جدید ساختاری در صنعت برق

 

 

تغییرات جدید ساختاری در صنعت برق
تغییرات جدید ساختاری در صنعت برق

 


تاریخ ثبت: 1393/01/25

 

معاون وزیر نیرو با تشریح تغییرات جدید ساختاری در صنعت برق، هر گونه اخراج یا تعدیل نیرو با تعلیق فعالیت دو شرکت بزرگ صنعت برق را رد کرد و گفت: به زودی با اصلاح اساسنامه دو شرکت تولید نیرو و توزیع نیروی برق تاسیس خواهند شد.  

به گزارش صبا، به نقل از مهر، دولت تدبیر و امید در تعطیلات نوروز سال جاری مصوبه ای را صادر کرد که با اجرای این مصوبه، وزارت نیرو مکلف شد با هدف توسعه رقابت در بخش‌های تولید و توزیع (خرده فروشی یا بازرگانی برق)، صیانت از حقوق متقابل عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان برق و حفظ شرایط عاری از تبعیض برای اتصال و استفاده (با رعایت مقررات و استانداردها) از شبکه‌های برق اقداماتی را در دستور کار قرار دهد.

از این رو تاسیس شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اصلاح اساسنامه سازمان توسعه برق ایران و شرکت مادر تخصصی توزیع نیروی برق با اصلاح اساسنامه شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) در دستور کار قرار گرفت.

هوشنگ فلاحتیان در تشریح تغییرات جدید ساختاری در سطح صنعت برق ایران، گفت: ساختار صنعت برق متحول می شود شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اصلاح اساسنامه شرکت سازمان توسعه برق ایران و شرکت مادر تخصصی توزیع نیروی برق با اصلاح اساسنامه شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالاهای آب و برق (ساتکاب) به زودی تشکیل می‌شوند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه تشکیل دو شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و توزیع نیروی برق به تصویب هیات وزیران رسیده است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تا سه ماه آینده این دو شرکت تشکیل می شوند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه برای تاسیس این شرکت ها هیچ گونه نیروی انسانی جدید استخدام و یا تعلیق نمی شود، اظهار داشت: این شرکت‌ها با اصلاح اساسنامه دو سازمان توسعه برق ایران و شرکت ساتکاب با همان نیروهای موجود تشکیل می شود .

وی با یادآوری اینکه در سال های گذشته نیروگاه ها به عنوان دارایی فروخته شده است و بدهی و وام هایی که برای احداث این نیروگاه ها اخذ شده، بر دوش وزارت نیرو باقیمانده است، بیان کرد: نیروگاه هایی که در مالکیت وزارت نیرو است، باید ابتدا تبدیل به یک شرکت شده و دارایی ها و بدهی های آن در یک ترازنامه قرار گیرد و سپس قیمت گذاری شوند که دیگر بدهی های بخش دولتی افزایش نیابد.

فلاحتیان با بیان اینکه شرکت های مدیریت تولید کنونی مالک نیروگاه های دولتی نیستند و فقط وظیفه بهره برداری و تعمیر و نگهداری از نیروگاه را برعهده دارند، تبیین کرد: با ایجاد شرکت مادر تخصصی نیروگاه‌های حرارتی، متولی تولید برق کشور یک سازمان می شود.

معاون وزیر نیرو افزود: با ایجاد این دو شرکت، نظارت بر شرکت های مدیریت تولید و توزیع افزایش یافته و آنها در مقابل صنعت برق پاسخگو تر می شوند.

وی ادامه داد: پس از تغییر ساختار، توانیر متولی شبکه انتقال و ایجاد یکپارچگی بین زنجیره تولید، انتقال و توزیع می شود و شاهرگ های حیاتی صنعت برق، مدیریت شبکه و برق های منطقه ای را مدیریت می کند.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: این تغییر با هدف چابک سازی صنعت برق، رسیدگی و افزایش نظارت بر شرکت های مدیریت تولید و توزیع، تحقق خصوصی سازی واقعی و واگذاری منطقی نیروگاه‌ها بدون افزایش بدهی‌های دولتی انجام می‌شود.

 

 


منبع خبر: صبا           تعداد مطالعه: 3258


 

دیدگاه کاربران